Creativii din România și Republica Moldova se pot întâlni în vederea cooperării pe diferite formate de proiecte în cadrul unei platforme online interactive de facilitare și matchmaking.
Culturebridge.md, o platformă interactivă de facilitare a colaborărilor dintre România și Republica Moldova în domeniul industriilor creative, a fost lansată luna aceasta în cadrul unui eveniment online la care au participat reprezentanți ai industriilor creative din ambele țări precum și Andrei Chistol, secretar de stat în cadrul ministerului culturii din Republica Moldova. Proiectul este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) prin fondurile destinate păstrării, dezvoltării și afirmării identității etnice, culturale, religioase și lingvistice românești din Republica Moldova, precum și întărirea legăturilor dintre România și Republica Moldova.
Culturebridge.md este gândit ca un instrument de facilitare a dezvoltării proiectelor culturale și din industriile creative din republica Moldova pe teritoriul României dar și a proiectelor colaborative între echipe din ambele țări. Prin intermediul platformelor de social media proiectul a ajuns la aproape 440.000 de oameni. Unul din șase moldoveni au fost expuși la conținut generat în cadrul Culture Bridge în contextul în care anunțurile proiectului au trecut de două milioane de afișări. În cadrul platformei online Culturebridge.md s-au înscris, până în acest moment, 280 de utilizatori din rândul operatorilor culturali și reprezentanților sectorului creativ din Republica Moldova.
Platforma pune la dispoziția utilizatorilor un ghid practic pentru industrii creative care include un ghid al finanțărilor în domeniul respectiv, un ghid de antreprenoriat în domenii culturale și creative, precum și o serie de mentori ce pot susține, punctual, operatorii moldoveni în antreprizele lor pe teritoriul României. Printre aceștia se numără Ioana Calen, curator și director Modulab, un laborator tehnologic interdisciplinar, Miruna Amza, director Scientifica, Constantin Goagea, arhitect și fondator Zeppelin, Florin Cobuz, fondator Nod Makerspace, Robert Antonescu, fondator Business Teorema, companie de consultanță în funding sau Gabriela Ferche, expert contabil cu experiență în managementul financiar al proiectelor culturale și creative.
În cadrul evenimentului de lansare a platformei s-au abordat teme precum instrumente de finanțare publică pentru proiectele din sectorul creativ, politici publice de susținere a antreprenoriatului cultural și creativ, instituții private care susțin înființarea și dezvoltarea de proiecte (Nod Makerspace, care dezvoltă multiple proiecte de accelerare și susținere a antreprenorilor din zona de design/arhitectură/artă), finanțări publice din România care pot fi accesate de operatorii Moldoveni direct sau ca parteneri sau exemple de proiecte moldovenești de succes de pe teritoriul României (Inga Bunduche interior design, muzicianul Alexei Țurcan etc.) .
Culture Bridge este unul dintre proiectele de anvergură pornite în 2022 cu sprijinul Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova, cu obiectivul de a stimula antreprenoriatul cultural din Republica Moldova. “Feedback-ul pozitiv și numărul mare de înscriși pe platforma Culturebridge.md confirmă nevoia din piață a unui instrument de facilitare a colaborării dintre scenele creative din România și Republica Moldova. Nivelul de dezvoltare al antreprenoriatului cultural este o bună măsură a progresului economic și cultural al unei țări și mă bucur că putem contribui, prin susținerea acestui proiect, la dezvoltarea unor instrumente pentru operatorii culturali din ambele țări”, spune Adrian Dupu, Secretarul de stat al Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM).
Proiectul a fost inițiat de Lemon Studio, o agenție de creație multidisciplinară cu peste 15 ani de experiență în advertising și customer experience și Modulab, laborator interdisciplinar de artă, design și tehnologie din București, în parteneriat cu Klumea, o asociație culturală din Republica Moldova, care din 2012 organizează proiecte axate pe valorificarea, promovarea și conservarea patrimoniului cultural al țării. “<100% făcut în Moldova> este valoarea organizației Klumea, de aceea evenimentele și proiectele noastre au drept obiectiv dezvoltarea economică locală, crearea de oportunități pentru micile afaceri și educarea publicului nostru spre consum local și solidaritate socială”, spune Nata Albot, fondatoarea Asociației.